Η μεσογειακή διατροφή

Mediterranean diet pyramid

Η μεσογειακή διατροφή είναι ένα διατροφικό πρότυπο που έχει παραμείνει αναλλοίωτο στο χρόνο και στο χώρο και αποτελείται κυρίως από ελαιόλαδο, δημητριακά, φρέσκα ή ξερά φρούτα και λαχανικά, όσπρια και ξηρούς καρπούς, μέτριες ποσότητες ψαριών, γαλακτοκομικών προϊόντων και κρέατος, όλα συνοδευόμενα από κρασί ή αφεψήματα.

Η πυραμίδα που αντιπροσωπεύει τη βέλτιστη, παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή, βασίζεται στις διατροφικές παραδόσεις της Κρήτης και της Νότιας Ιταλίας της δεκαετίας του 1960. Είναι δομημένη με βάση την έρευνα που διενεργήθηκε και παρουσιάστηκε από τον καθηγητή Walter Willet της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Harvard, κατά τη διάρκεια της Διεθνής Διάσκεψης για τη Μεσογειακή Διατροφή, που πραγματοποιήθηκε το 1993 στη Μασαχουσέτη.

Πολύ νωρίτερα, το 1950, ο καθηγητής Ancel Keys από το Πανεπιστήμιο της Minnesota εντυπωσιάστηκε από το πολύ χαμηλό ποσοστό καρδιαγγειακών νόσων και το υψηλό προσδόκιμο ζωής των λαών της Μεσογείου και ξεκίνησε να μελετά τις διατροφικές τους συνήθειες. Στο έργο του «Μελέτη επτά χωρών», αποδεικνύεται η σχέση των λιπών και των λιπαρών οξέων στα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα. Ο Ancel Keys παρατήρησε ότι στη Μεσόγειο, το ελαιόλαδο και οι ελιές κατείχαν σημαντικό ρόλο, καθώς το ποσοστό των λιπών στην παραδοσιακή διατροφή της Κρήτης, ήταν μεγαλύτερο του 40% των ημερήσιων προσλαμβανομένων θερμίδων, εκ των οποίων το 29% ήταν μονοακόρεστα λιπαρά οξέα (ελαιόλαδο). Το ποσοστό αυτό είναι πολύ υψηλότερο σε σύγκριση με το 30% που συνιστάται σε μία συμβατική δίαιτα, αλλά παρ’ όλ’ αυτά είναι αποδεκτό, αρκεί τα λίπη να προέρχονται κυρίως από το ελαιόλαδο.

Μια καθημερινή κατανάλωση 23 γραμμαρίων ελαιολάδου, που ισοδυναμεί με δύο κουταλιές της σούπας, είναι σε θέση να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου. Το όφελος αυτό μεγιστοποιείται, εάν το ελαιόλαδο που καταναλώνεται, αντικαθιστά τα κορεσμένα ζωικά λίπη στη δίαιτα. Το ελαιόλαδο μπορεί να ικανοποιήσει πιο γρήγορα το αίσθημα της πείνας και να οδηγήσει σε κατανάλωση λιγότερων συνολικά θερμίδων κατά το γεύμα.

Εν κατακλείδι, πλήθος μελετών έχουν αποδείξει ότι η μεσογειακή διατροφή είναι ένα ωφέλιμο για την υγεία, ισορροπημένο διατροφικό πρότυπο, ιδανικό για όλους.

Πηγές:
http://www.oliveoiltimes.com
http://www.mediterraneandietforall.com
http://www.internationaloliveoil.org